Funderat på att starta webbutik?

E-handeln fortsätter att växa och växer betydligt mer än den vanliga detaljhandeln. 
Det finns två sorters företagare som startar webbutik – de som redan har en fysisk butik och vill komplimentera med e-handel och de som enbart satsar på e-handel.

Tidigare var det vanligt att man skiljde webbföretag och fysiska butiker åt. Men på senaste tid har allt fler handlare med en fysisk butik insett vikten och fördelarna med att också satsa på e-handel. Konkurrensen om att kunna betjäna kunderna när kunderna själv är villiga att handla är svår med en nine-to-five öppen butik jämfört med 24/7 öppen  på webben.

Oavsett om kunden väljer att handla i en fysisk butik eller i en webbutik börjar de flesta köp oftast digitalt. Kunden köper sällan en produkt utan påverkan. Köppåverkan börjar med inspiration från något håll, till exempel från butiken, via reklam och annonser eller en rekommendation på en blogg eller sociala medier. Det leder kunden snabbt in på Google och förhoppningsvis vidare till din webbutik. Därför är det viktigt att ha en bra webbutik, med bra produktbilder och många bilder på varje produkt.

Webbutiken skall vara översiktlig också i mobiltelefoner och på surfplattan. Kunden ställer idag allt högre krav på smidighet när de väljer var de handlar. Kunden kan ha uppe flera olika webbutiker samtidigt och jämföra. Då måste man kunna konkurrera förutom om priset med andra funktioner som gör att kunden slutligen väljer just din webbutik.

5 råd för dig som tänker starta webbutik

1. Räkna på din affärsmodell.
Hur är efterfrågan på den produkt du tänker sälja? Vilka är dina potentiella kunder? Var och hur når du dem? Finns en motsvarande produkt att köpa? Vilka är dina konkurrenter?

2. Håll koll på kostnaderna.
Hur ser dina avtal ut med leverantörerna? Undvik att göra långa avtal. Stora lager innebär stora lagerkostnader.  Ett sätt att undvika lagerkostnader är dropshipping, där tillverkaren står för leveransen till slutkunden och där företaget enbart köper de produkter man redan sålt.

3. Satsa på ödmjukhet och relation.
En trevlig förpackning och en handskriven lapp i paketet är trevligt och bidrar till att bygga relationer och få kunden att handla igen. Kunden kommer garanterat berätta om detta för sina vänner face-to-face eller via sociala medier.

4. Anlita extern hjälp.
Det lönar sig oftast att anlita extern hjälp när det gäller till exempel plattform och programmering, sökordsoptimering och ekonomi. Det viktigaste för handlare borde vara nöjda kunder som bidrar till fler sålda varor. Låt någon annan göra det du inte är proffs på.

5. Sätt igång!
Se till att komma igång och testa e-handeln. Att pilla på detaljer i all evighet bringar dig inga kunder. Det är svårt att förutspå allt innan man ens startat men så fort du kommit i gång så har även vidareutvecklingen av webbutiken kommit igång.

 

Checklista – det här behöver du

  • Plattform för webbutiken
  • Teknik som motsvarar ditt behov. 
  • Villkor för frakt och leverans. Både mellan dig och dina leverantörer och mellan webbutiken och kunden.
  • Många och bra produktbilder. Se till att det finns många bilder på varje produkt, där man även kan se detaljer.

Aktuellt