Del 4. Annonsering i sociala medier och sökmotorer

En artikelserie i fyra delar med tips och idéer om hur man kan förbättra sin internetkommunikation och vad man kan tänka på för att synas bättre på internet.

När man har fått i gång sin hemsida/sociala medier och har som vana att posta inlägg och uppdatera kan nästa steg vara att betala för att få fler besökare att hitta till din sida. Är dina kanaler inte uppdaterade skall du börja med att fixa till det. Att betala för att dra folk till en sida utan aktivitet är inte lönsamt. När du fått in besökare på sidan vill du att de skall lockas till köp och då vill de ju gärna se att företaget är levande och i gång. Fler besökare ger fler affärer.

                                

Hur mycket kostar det?

Skillnad på traditionell annonsering i printmedia, tv och radio och annonsering på webben är oftast den att man inte betalar något för annonsen om ingen lockats till att klicka på annonsen. På vissa webbsidor finns det dock fortfarande helt vanliga bannerannonser som du köper för en fast summa per vecka eller månad oavsett visningar och klick.

Mer utvecklade system för annonsering som t.ex. annonsering på Google eller Facebook fungerar med kostnad per klick eller kostnad per visning.  Priset bestäms utifrån budgivning och popularitet. Är din annons populär och folk intresserade så blir det också dyrare. 

Man sätter alltid budget med maxbelopp som får förbrukas för annonseringen. Då visas annonsen fram till att maxbudet är uppnått och sen vilar annonsen fram tills nästa dag då den börjar visas igen. En dagsbudget kan t.ex. ligga på 7€ per dag. På så sätt kan man fastställa sin månadsbudget och se att den inte överskrids.

 

Var visas annonserna?

På plattformen finns ett visst antal annonsplatser och i dessa rutor visas olika annonser enligt hur användaren beter sig. Annonsen visas enligt de inställningar annonsören ställt in att den skall visas på. På Google visas annonserna enligt vilka sökord du skriver in i sökordsfältet och på sociala medier integreras annonserna i ditt flöde enligt vad du har för öppna inställningar i sin profil eller vad du gillat tidigare.

Exempel Facebook: Du säljer vigselringar och har annons på Facebook
Vem vill du att annonsen skall visas åt? Personer med relationsstatus förlovad (kommer kanske gifta sig snart) i åldern 20-35 år. Har du fysisk butik, ange bostadsort som du väljer att rikta annonsen åt.

Exempel Google sökordsannonsering: Du säljer vigselringar och har annons på Google
Välj sökord som du tror att köparen kommer söka efter och som matchar dina produkter. ”Vigselring unisex” Vigselring med diamanter” ”Förmånliga ringar till bröllopet” etc. Ytterligare inställningar kan även göras för annonsen som visningstid på dygnet, språk och geografiska inställningar.

 

Att köpa innehåll i bloggar

Att köpa innehåll i bloggar, tidningsreportage, videor och podcasts är också ett sätt som blivit vanligare för att synas på internet. Idag finns reklam omkring oss var vi än är och för att öka intresse och förtroende väljer företag idag att köpa innehåll som presenteras av andra. Då lyfter någon utifrån upp företagets produkter och berättar om er i t.ex. ett blogginlägg eller ett podcastsavsnitt.

Ett fast pris på innehållsmarknadsföring är svårt att ge eftersom alla har sina egna paket och få portaler är villiga att öppet dela med sig om sina priser. Om man är intresserad av att samarbeta med någon bloggare, poddare eller videobloggare är det lättaste sättet att ta kontakt med personen i fråga. Vissa sköter själva om försäljningen av annonsplatser och samarbeten. Andra kan vara anlitade skribenter och producenter i någon annans portal och då finns oftast försäljare på portalen som ansvarar för hela portalens reklamförsäljning. Försäljaren har koll på hela portalen och kan plocka fram den bästa samarbetspartnern åt dig utifrån dina önskemål.

 

Är du fundersam över utbudet och möjligheterna som finns idag? Skulle du vilja ha någon att diskutera med för att inte köpa grisen i säcken? Hör av dig till oss så kan vi tillsammans gå genom olika alternativ för marknadsföring som skulle passa er. Att träffas kostar givetvis ingenting och leder inte till något köptvång. Men kan vi hjälpa varandra så är det bara hemåt. 

 

 

Text: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Tel. 050 38 222 99

 

Denna artikel är en del av serien "Hur kommunicera med ditt företag på webben?"

Läs också de andra artiklarna:

Del 1. Förbättra ditt innehåll nå fler - och rätt kunder 

Del 2. Vilka sociala koder gäller? 

Del 3. Underhåll och serviceavtal

Aktuellt