Vi har svaren på dina frågor gällande nyhetsbrev

Funderat på nyhetsbrev? Vi har svaren på dina frågor. Här kommer lite smarta tips och svar på vanliga frågor som vi får angående nyhetsbrev via e-post.

Vad är nyhetsbrev via e-post och vad kan man använda nyhetsbrev för?

När vi pratar om nyhetsbrev så menar vi digitala nyhetsbrev som mottagaren får via sin e-post. Nyhetsbreven sänds ut via ett verktyg för e-postmarknadsföring. Nyhetsbrev kan användas för många olika ändamål t.ex. för att öka försäljningen, för att öka kundlojalitet, information till kunder, för tävlingar och som tilläggsvärde för kunder. Skillnaden på när man sänder ut vanlig e-post och nyhetsbrev är först och främst uppföljningen, man får mycket noggrann statistik ur nyhetsbrev som man inte kan få ur vanlig e-post. Nyhetsbreven ser också grafiskt sätt snyggare ut än vanlig e-post och det är lättare att attraktivt lyfta fram t.ex. erbjudande och länkar.  

Är inte folk irriterande på reklam som kommer i inkorgen?

Sänd bara ut nyhetsbrev till personer som ni har en relation till. Då kommer de tycka reklamen är relevant och är därför mer intresserade. Sen måste man komma ihåg att trots att reklam i viss mån, allmänt sett kan ha en uttröttande effekt så vill människorna konsumera. Vi vill få information om nya produkter och tjänster och vi vill veta när någon har ett bra specialerbjudande eller tips att bjuda på.

Hur får jag adresser och prenumeranter till mitt nyhetsbrev?

Från ditt eget kundregister och via folk som väljer att prenumerera via t.ex. er hemsida eller sociala medier. Dessa är personer som ni har en relation till eller som är intresserade av er verksamhet. De är därför också högst potentiella goda mottagare. Genom att ha ett relevant och intressant innehåll i dina nyhetsbrev så stannar dina prenumeranter kvar och tipsar också andra om att anmäla sig till ert nyhetsbrev. I nyhetsbrev måste alltid möjligheten att sluta prenumerera finnas genom ett klick.

Ett annat alternativ för att få e-postadresser till mottagare är att köpa företags allmänna e-postadresser. Då får du snabbt ett stort urval att sända ut nyhetsbrev till.

Text, bild och layout på nyhetsbrev. Vad är viktigast?

Helheten är avgörande men innehållet den viktigaste biten. Layouten för ett nyhetsbrev behöver inte vara något extraordinärt utan innehållet skall vara det avgörandeför av varför mottagaren väljer att fortsätta öppna era nyhetsbrev. Av innehållet så vinner också text över bild. En del mottagare väljer att inte ens att visa bilder i sin e-post inkorg och för dessa går alltså bilderna helt förbi. Texten i nyhetsbrevet är alltså det viktigaste. Den skall vara kort, fångande och relevant för ändamålet.

När och hur ofta skall vi sända ut nyhetsbrev?

Det kan man fråga sig. Fel timing kan ge negativa eller nollresultat. Men det finns ingen regel heller för när och hur ofta du skall sända ut. Det beror på vad avsikten med nyhetsbrevet är. Skall nyhetsbrevet lock till köp, ökad kundlojalitet, praktisk information eller deltagande i en tävling? Vi har idag i stor utsträckning tillgång till vår e-post dygnet runt, sen många läser e-post i mobilen. Vilken tid på dygnet du sänder nyhetsbrevet är kanske inte lika avgörande jämfört med när mottagaren senast behöver se ditt meddelande. Ska du sända ut information om sommarklänningar i er webbshop till midsommar så behöver du göra det senast några dagar innan midsommar så att köparen hinner både se ert erbjudande, göra köpbeslut och få produkten levererad i tid. För att komma fram till när på dygnet mottagaren är som mottagligast behöver man analysera sina prenumeranter. Mottagligheten är olika för alla grupper. 

Något du ännu funderar över? Kontakta då oss så kan vi hjälpa dig att komma i gång med nyhetsbrev. 

Aktuellt