Varför man inte skall skicka ut nyhetsbrev direkt från e-posten

  1. Den vanliga e-posten erbjuder inga möjlighet att designa nyhetsbrev personligt och snyggt. Mottagaren kan bli avskräckt och tro att ert nyhetsbrev skrivet i endast brödtext utan trevlig design är mer ett spam än ett nyhetsbrev.  
  2. Ofta har man fått mail och nyhetsbrev från företag där man som mottagare sett alla andra mottagare. Är man villig att dela alla sina dyrbara kontakter med alla andra mottagare? Med ett ordentligt verktyg för nyhetsbrev finns ingen risk att dina kunders adresser läcker ut till andra mottagare.
  3. Om man regelbundet skickar ut stora e-postutskick till många mottagare från sin e-post riskerar man att få sin IP-adress svartlistad vilket gör att e-post antingen börjar fastna i spam-filter eller åker direkt i mottagarens skräpkorg. Då kan det bli besvärligt om man sen vill nå en e-postadress i ett verkligt ärende.
  4. Enligt marknadsföringslagen har man rätt att välja om man tar emot marknadsföring eller inte. Mottagaren skall ges ett enkelt, tydligt och kostnadsfritt sätt att avanmäla sig från nyhetsbrevet. Vanlig e-post erbjuder ingen direktlänk att avanmäla sig från e-postlistan och nyhetsbrevet. Risken finns då att mottagaren som inte kan avanmäla sig markerar nyhetsbrevet som skräppost. Även om mottagaren meddelat att hen inte vill ha fler nyhetsbrev av er i framtiden finns det ingen spärr på vanlig e-post som möjliggör att du inte i misstag råkar skicka nästa nyhetsbrev igen, vilket då mottas med irritation.
  5. Det samma gäller andra vägen. Vanlig e-post erbjuder heller ingen direktlänk för nya läsare att signa upp sig för ert nyhetsbrev.
  6. Vanlig e-post erbjuder ingen statistik. Största nyttan med nyhetsbrev är ju rapporteringen och statistiken.Varför vill du skicka ut ett nyhetsbrev om du inte får reda på vem som öppnat, klickat och vilka nyhetsbrev som leder till verkliga affärer? Hur skall man kunna utveckla sina nyhetsbrev om statistiken fattas?

Ajankohtaista