Ge din webbshop en extra skjuts framåt

Under december månad har vi lagt fokus på att lyfta fram e-handeln och därför gjort en guide åt er för marknadsföring av webbshoppen. Det här är andra delen i vår marknadsföringsguide för webbshoppar. Vi kommer ge dig smarta tips på hur du kan ge din webbshop en liten extra skjuts och bättre synlighet genom olika reklammöjligheter. I denna del tar vi upp betald reklam för webbshoppen. Betald reklam kan behövas när man väl fått igång webbshoppen och vill skilja sig från, och ligga steget före, sina konkurrenter. Alltså vara det första alternativet för e-shopparen. 
 

Nyhetsbrev

Ge alla som besöker din webbshop möjligheten att anmäla sig för nyhetsbrev från er.  Skicka nyhetsbrev med unika erbjudanden och tips till kunderna. Använd inte den vanliga e-posten för att skicka ut nyhetsbrev utan anlita en nyhetsbrevstjänst. Då kan du samla data om utskicken och ställa in automatiska utskick. Nyhetsbrev kostar olika beroende på hur många e-postadresser du har att skicka åt. Läs mer om nyhetsbrev här.

Ta vara på det dyrbara uppgifterna

Vid all affärsverksamhet är det kunderna som är de viktiga. Spara ALLTID dina kunders uppgifter, som de uppger när de handlat hos dig. Om du har uppgifter om dina kunder så är det mycket lättare att skicka reklam åt kunderna. Du kan då skicka "rätt" riktad reklam till "rätt" kunder istället för att skjuta reklam vilt omkring dig. 
Det finns system kallat CRM-system för att hantera kunddatan. Men till en början kan man göra det så enkelt för sig som att man sparar kundens uppgifter i t.ex. en Excel fil.


 Annonser

Annonsering i bland annat tidningar, radio och TV kan vara ganska dyrt men är ett bra sätt att bygga upp ditt varumärke på. Man når en bred grupp potentiella kunder med sitt budskap. Gör upp en plan för er annonsering och be om offert för en länge tid (år eller halvår). Då brukar man få ner priserna på annonserna.

Man kan inte mäta annonserna genom klick som på datorn så därför gäller det att verkligen locka kunden för att sen gå in och handla på din webbshop. Annonsen ska sticka ut genom t.ex. ett riktigt bra erbjudande, vara tillräckligt stor (tidning) eller lång (radio/tv), väcka känslor(skratt, sorg, avund, lycka) eller sätta sig på hjärnan och bli i hågkommen. 
 


Findit.fi och tori.fi

Det löns att pröva på olika kanaler. Ett bra sätt att öka trafiken till webbshoppen kan vara att sätta ut annonser på köp- och säljsidor(om sidan tillåter det). Det kostar inte speciellt mycket utan det gäller bara att skriva vassa annonstexter och ta bra bilder.

 


Prisagenter

Säljer du kända produkter och varumärken och känner att din webbshop är konkurrenskraftig i jämförelse med dina konkurrenters så skall man absolut finnas med på prisagenter(t.ex. hintaseuranta.fi, vertaa.fi, hinta.fi). Du kommer märka av trafik till webbshoppen och du ger potentiella kunder möjlighet att jämföra priser och villkor innan de tar beslut att handla. Man betalar oftast per klick så man behöver inte lägga pengar på annonsering som inte leder till besök.
 


AdWords och betalda länkar

Säljer man nischade tjänster och produkter är det absolut lönt att köpa betalda länkar för annars kan kunderna ha svårt att hitta din webbshop. Googles AdWords är de betalda annonserna på Google som dyker upp beroende på vad man skrivit in för sökord. Annonserna kostar olika beroende på konkurrensen. När din bransch har lågsäsong så kommer också det synas i priserna för AdWords. Man betalar oftast per klick så man behöver inte lägga pengar på annonsering som inte leder till besök till webbshoppen.
 

Eftersom konkurrensen på AdWords lever hela tiden så skall man hålla ordning och koll på sin AdWords annonsering för att få ut så mycket som möjligt för pengarna.
 

 


Facebookannonsering

På Facebook riktar man sina annonser till användare i olika målgrupper. Man kan filtrera på flera olika sätt så att annonserna visas endast för de som man riktat annonsen åt. Man kan filtrera genom t.ex. ålder, kön, geografiskt. Kostnaderna gäller ungefär samma som med AdWords fast utan sökord. Man betalar för visningar eller klick. Vid olika säsonger så är konkurrensen oftast större och då blir annonseringen också dyrare. Som vid all annan annonsering är det viktigt att annonsen sticker ut och är lockande, annars så scrollar Facebookanvändaren bara förbi din annons. 

 
 

Missade du del 1?

Där tog vi upp om marknadsföringstips anpassade för en liten budget bl.a. närvaro på sociala medier, sökmotoroptimering och PR. Läs del 1 här. 

Ajankohtaista