Osa 2 Sosiaaliset koodit

Julkaisemme neliosaisen artikkelisarjan, joka sisältää vihjeitä ja ajatuksia verkkoviestinnän ja sen näkyvyyden parantamiseksi. 

Sosiaalisen median trendit tulevat ja menevät, mutta suuria muutoksia ei aivan lähiaikoina ole odotettavissa. Olemme jo astuneet ensimmäisen askeleen digitaaliseen maailmaan, eikä kehitys enää ole niin mullistavaa. Nyt lähinnä kehitetään strategioita niiden verkkojen hyödyntämiseksi, joissa päätetään olla aktiivisia.    

Viisi suurinta sosiaalista mediaa ovat Instagram, Facebook, Twitter, Youtube ja LinkedIn. Aktiivisuus kaikissa viidessä sosiaalisessa mediassa on haaste niin pienelle kuin suurellekin yritykselle. Valitse siksi verkko tai verkot, joihin haluat panostaa. Heikko aktiivisuus siellä täällä ja muutama päivitys vuodessa ei kannata. 

Sosiaaliset mediat maksavat aikaa ja rahaa kuten mikä tahansa markkinointi. Jotta ei tekisi työtä turhaan, on tehtävä selväksi, miten sosiaalisista medioista halutaan hyötyä – pääasiallisin tavoite lienee asiakasmäärän lisääminen. Lisäksi sosiaaliset mediat tuottavat lisäpalveluja jo olemassa oleville asiakkaille.  

 

 

Sosiaalisten medioiden suhteen on hyvä pitää mielessä:

1. Mikä on kohdeyleisö?

Mistä asiakkaasi ja seuraajasi ovat kiinnostuneita? Miksi he vaivautuvat tykkäämään tai kirjoittamaan kommentin? Mitä eroa on LinkedInin ja Instagramin yleisöllä? Mieti vastauksia näihin kysymyksiin, niin suunnittelu ja toteutus sujuvat helpommin.

Voit kirjoittaa ja jakaa sisältöjä, jotka eivät aina vastaa todellisuutta, jos se miellyttää seuraajiasi. Autokorjaamot keksivät sen jo 80-luvulla. Montako loistoautoa huippumalleineen uskot paikallisen autoverstaan vuosittain saavan huoltaakseen? Asiakkaat kuitenkin pitävät autokorjaamon vuotuisista kalentereista.

 

2. Vaihtelevaa sisältöä useammalta tuottajalta

Sosiaalisiin medioihin liittyvä työ keskitetään yrityksissä usein yhdelle henkilölle. Kanavia on päivitettävä usein ja sisältö muodostuu helposti yksitoikkoiseksi ja ennakoitavaksi, jos kaiken tuottaa yksi ja sama henkilö. Näin käy myös yhden työntekijän yrityksissä, joiden on lisäksi oltava persoonallisia, mutta jätettävä yksityinen ulkopuolelle. Sosiaalisia medioita hallinnoiva henkilö on ehkä työnjaon kannalta selkeä ratkaisu, mutta olisi hyvä, jos eri kanavien sisällöntuotannossa käytettäisiin taustoiltaan ja tehtäviltään erilaisia henkilöitä. Siten saadaan aikaan vaihtelevampaa sisältöä ja nostetaan esiin yllättäviä näkökulmia.    

 

3. Muotoile viesti kanavan mukaan

Perusviesti voi olla sama, mutta viestin muotoilun on vaihdeltava. Automaattinen postaus Instagramista LinkedIniin paljastuu pian, eivätkä seuraajat vaivaudu tykkäämään tai kommentoimaan.    

Myymäsi Macbook saattaa kiinnostaa sekä tytärtä että isää, mutta he hakeutuvat ostoksille täysin erilaisen markkinoinnin kautta.  

 

 4. Kokeile, analysoi, yhdistele

Kokeile eri kanavia löytääksesi ajallisesti ja taloudellisesti sopivin kanava. Kokeile erilaista sisältöä, esim. tekstejä, kuvia, ääntä ja videoita. Vastaavatko seuraajat todellisuudessa suunnitteluvaiheen oletuksia? (Kohta 1, Mikä on kohdeyleisö?). Usein osoittautuu, etteivät seuraajat vastaa alkusuunnitelmissa valittua kohderyhmää ja strategiaa.  

 

5.  Tee tuttavuutta ja jätä käyntikortteja

Juuri niin. Onhan kyse SOSIAALISISTA medioista. Käytä kanavaa kuunteluun, keskusteluun ja osallistumiseen. Vastaa kommentteihin aina avoimesti ja osoita olevasi inhimillinen. Vastaa kritiikkiin nopeasti ja avoimesti osoittaen, että erehtyminen on inhimillistä ja ettei sisällöistä vastaa robotti.

Ole ystävällinen ja tee tuttavuutta. Jätä itsestäsi pieniä jälkiä seuraajille, yhteistyökumppaneille ja alasi yrityksille. 

 

 6.  Hyvin suunniteltu, puoliksi tehty

Laadi osallistumista ja markkinointia varten vuosi- tai puolivuotissuunnitelma talousarvioineen. Silloin suurin työ on jo tehty. On helpompi noudattaa suunnitelmaa, kuin stressata, että pitäisi ehtiä päivittää sosiaaliset mediat. Noudata suunnitelmaa, arvioi tarve ja tee tarvittaessa muutoksia. 

 

 

 

 

Teksti: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Puh. 050 38 222 99

Ajankohtaista