Paljonko kotisivu maksaa?

Siinä yksi tavallisimmista kotisivuja koskevista kysymyksistä.  

Kotisivun hinta vaihtelee riippuen siitä, miten vaativia ja yksilöllisiä ratkaisuja haluat, ja paljonko olet halukas tekemään itse. Kotisivu voi maksaa nollasta sataantuhanteen euroa.   

hur mycket kostar en hemsida

Kotisivun hintaan vaikuttavat mm. seuraavat tekijät:

Layout

Perustuuko kotisivun layout malleihin vai ainutlaatuiseen yksilölliseen designiin?
Jos käytetään malleja, joihin lisätään värejä ja asiakkaan omaa sisältöä, kotisivujen rakentaminen käy nopeasti. Toimittaja voi myydä mallin monta kertaa, eikä yhden asiakkaan siksi tarvitse maksaa kaikkia kustannuksia. Ainutlaatuisen ja yksilöllisen layoutin suunnitteleminen vie enemmän aikaa ja on kalliimpaa.    

Sivujen lukumäärä

Tässä maksaa yksinkertaisesti puhdas työ. Tekstit ja kuvat on aseteltava ja saatava näyttämään hyvältä kaikissa kieliversioissa. Lisäksi on tarkistettava, että kaikki linkit toimivat ym. Se ei ole vaikeaa, mutta mitä enemmän sivuja, sitä enemmän aikaa siihen kuluu. Jos tarvitset 30 sivua alasivuineen, voit ehkä säästää tekemällä 25 sivua. Samalla opit tekemään sivuille päivityksiä.    

Toiminnot

Verkkotoimistoilla on usein erilaisia toimintopaketteja. Korkeampaan pakettihintaan sisältyy useita toimintoja, edullisempaan vain harvoja ja lisätoimintoja voi ostaa erikseen. Mieti siksi tarkoin, mitä toimintoja tarvitset uudelle kotisivullesi. Silloin et maksa turhaan käyttämättömistä toiminnoista tai joudu maksamaan jatkuvasti lisää. Blogityökalut, kuvagalleria ja uutistoiminto ovat esimerkkejä kotisivun toiminnoista. Asiakaskohtaisia toimintoja ovat esim. vaativat lomakkeet.  

Sisältö

Sisältö ratkaisee useimmiten sen, viipyykö kävijä kotisivulla. Jos kotisivulla ei ole puhuttelevaa sisältöä, tai jos sisältö on vieraalla kielellä, asiakas tuskin klikkailee eteenpäin. Jos on aikaa ja taitoa kirjoittaa ja valokuvata, sen voi tehdä itse. Mitä enemmän työtä tekee itse, sitä edullisempi kotisivu. Lisäksi on muistettava käännökset kielille, joilla kävijöitä haluaa palvella. Jos et ehdi tai halua kirjoittaa ja kuvata, ota yhteyttä verkkopalveluun.   

MUISTA:

  • Hakukoneoptimointi. Sitä ei voi tehdä automaattisesti, vaan se on käsityötä. Hakukoneoptimoitu kotisivu rankkautuu hakukoneissa korkeammalle, ja saat sivullesi enemmän kävijöitä. Kotisivu kannattaa hakukoneoptimoida; kysymys on vain siitä, onko se varaa teettää, vai tekeekö sen itse. 
  • Käännökset. Kieliversiot vaativat enemmän työtä ja päivitykset kaksin- tai kolminkertaistuvat.   
  • Sopeutus. Useimmat kotisivut sopeutetaan nykyään eri alustoille, mutta jotkut verkkopalvelut perivät siitä lisämaksun. Jos vanhaa kotisivua ei ole sopeutettu eri alustoille, kannattaa lähes aina ostaa uusi kotisivu vanhan sopeuttamisen sijaan.

Kotisivujen hintaesimerkkejä:

Ilmainen kotisivu:

Rekisteröidy yritykseen ja käytä heidän verkkopalvelujaan. Kotisivut rakennat online julkaisutyökalulla.  

Valitse layout malleista ja täytä omilla teksteillä ja kuvilla
Rajattu määrä sivuja, joita täytät ja koostat itse
Ei omaa verkkotunnusta, vaan yrityksen verkkotunnuksen alla.

Esimerkki: yrityksesi.kotisivut.fi

Hyvin rajallinen tuki

 

Kotisivu, lähtökustannukset n. 600-1 500 € (kuukausimaksu 10-50 €)

Ota yhteyttä verkkopalveluun, jolta haluat ostaa kotisivun. Suunnittelette yhdessä kotisivun sisällön ja rakenteen. 

Kotisivu laaditaan toimiston mallin mukaan ja sopeutetaan yrityksen imagoon
Toimisto laatii joukon sivuja (5-10 kpl) ja lisää kuvat ja tekstit. Voit itse rakentaa lisää sivuja.  
Tavallisimmat toiminnot; sosiaaliset mediat, kuvagalleriat, blogit, uutiset, kuvaesitykset, video
Kotisivu saa oman verkkotunnuksen, esimerkiksi www.yritykseni.fi
Manuaali ja mahdollinen käyttäjäkoulutus
Toimiston yhteyshenkilön tuki

 

Kotisivu, lähtökustannukset n. 3 000-8 000 € (lisäksi kuukausimaksu)

Ota yhteyttä verkkopalveluun, jolta haluat ostaa kotisivun. Suunnittelette yhdessä designerin ja ohjelmoijan kanssa kotisivun sisällön ja rakenteen.  

Ainutlaatuinen design juuri sinun yrityksellesi, oma design eri sivuilla.
Toimisto laatii sivut ja sisällön  
Toimisto vastaa teksteistä, käännöksistä ja valokuvauksesta
Toimisto hakukoneoptimoi sivut
Vaativia toimintoja ja omia ohjelmoijan kehittämiä toimintoja
Oma verkkotunnus
Manuaali ja mahdollinen käyttäjäkoulutus
Toimiston yhteyshenkilön tuki

Monet haaveilevat Facebookin, nelly.comin ja verkkokauppa.comin tapaisista verkkosivuista. Hyvä! Ilman visionäärejä ei olisi yrittäjyyttä ja kehitystä. Näiden suurten kotisivujen yhteinen nimittäjä on kuitenkin se, että ne ovat maksaneet omaisuuden. Useimmat nelly.comin työntekijät eivät ole muoti-ihmisiä, vaan kovaa työtä tekeviä ohjelmoijia ja IT-asiantuntijoita.

Tähtiin kurottaakseen on otettava ensimmäinen askel ja pyrittävä sen jälkeen eteenpäin. Jotta verkkokauppa kasvaisi, sitä on kehitettävä jatkuvasti yhdessä verkkopalvelun kanssa.  

MIETI:

Mikä on uusien kotisivujen suhteen tärkeää? Onko layoutin oltava ainutlaatuinen vai onko sisällön ainutlaatuisuus tärkeämpää? Onko palvelu ja tuki omalla äidinkielelläsi tärkeää? Mitä toimintoja tarvitset kotisivullesi? Esitä itsellesi nämä kysymykset, niin tiedät, mitä kotisivusi suurin piirtein tulevat maksamaan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teksti: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Puh. 050 38 222 99

 

Ajankohtaista