Meiltä vastaukset uutiskirjeitä koskeviin kysymyksiisi

 

Askarruttavatko uutiskirjeet? Meiltä saat vastaukset kysymyksiisi. Seuraavassa muutamia hyviä vinkkejä ja vastauksia tavallisiin uutiskirjeitä koskeviin kysymyksiin.   

Mikä on sähköpostiuutiskirje ja sen käyttötarkoitus?

Uutiskirjeellä tarkoitetaan digitaalista uutiskirjettä, jonka vastaanottaja saa sähköpostiinsa. Uutiskirje lähetetään sähköpostimarkkinointiin luodulla työkalulla. Uutiskirjettä voi käyttää moneen eri tarkoitukseen, esimerkiksi myynnin tai asiakasuskollisuuden lisäämiseksi, asiakastiedotteisiin, kilpailuihin ja lisäarvoksi asiakkaille. Tavallisen sähköpostin ja uutiskirjeen erona on ensinnäkin seuranta. Uutiskirjeestä saa hyvin tarkat tilastotiedot toisin kuin tavallisesta sähköpostista. Uutiskirje on myös graafisesti näyttävämpi kuin tavallinen sähköposti, ja siinä on helpompi nostaa houkuttelevasti esiin esimerkiksi tarjouksia ja linkkejä.    

Eivätkö ihmiset ärsyynny sähköpostiin tuleviin mainoksiin?

Lähetä uutiskirje vain henkilöille, joihin sinulla on yhteys. He pitävät mainosta asiaankuuluvana ja ovat kiinnostuneempia. On myös muistettava, että vaikka mainoksilla voi olla turruttava vaikutus, ihmiset haluavat kuluttaa. Haluamme tietoa uusista tuotteista ja palveluista ja haluamme tiedon hyvästä erikoistarjouksesta tai vihjeestä.  

Miten saan osoitteita ja tilaajia uutiskirjeelleni?

Omasta asiakasrekisteristäsi, kotisivun tilaajien kautta tai sosiaalisista medioista. Kyse on henkilöistä, joihin yritykselläsi on yhteys, tai jotka ovat kiinnostuneita yrityksesi toiminnasta. He ovat siksi myös potentiaalisia hyviä vastaanottajia. Uutiskirjeen relevantti ja kiinnostava sisältö saa tilaajat jäämään seuraajiksi ja kehottamaan muitakin ilmoittautumaan uutiskirjeesi tilaajaksi. Uutiskirjeessä on aina oltava mahdollisuus lopettaa tilaus yhdellä klikkauksella. 

Sähköpostiosoitteita voi saada myös ostamalla. Siten saa nopeasti suuren joukon uutiskirjeiden vastaanottajia.  

Uutiskirjeen teksti, kuva ja layout. Mikä on tärkeintä?

Kokonaisuus ratkaisee, mutta tärkein osatekijä on sisältö. Uutiskirjeen layoutin ei tarvitse olla kovin erityinen. Sisältö on ratkaisee, jatkaako vastaanottaja uutiskirjeiden avaamista. Sisällössä teksti voittaa kuvan. Osa vastaanottajista ei edes halua avata kuvia sähköpostissa ja kuvat menevät siis heiltä kokonaan ohi. Uutiskirjeessä tärkeintä on siis teksti. Sen tulee olla lyhyt, vangitseva ja tarkoituksenmukainen.   

Koska ja miten usein uutiskirje lähetetään?

Hyvä kysymys. Väärä ajoitus voi tuottaa kielteisen tai nollatuloksen. Toisaalta ei ole mitään sääntöä sille, koska ja miten usein uutiskirjeitä lähetetään. Se riippuu uutiskirjeen tarkoituksesta. Onko uutiskirjeen määrä houkutella ostoksille, lisätä asiakasuskollisuutta, tarjota käytännön tietoa tai tarjota mahdollisuutta osallistua kilpailuun? Mobiililaitteiden ansiosta sähköposti on nykyisin käytettävissä ympäri vuorokauden. Se, mihin vuorokauden aikaan uutiskirjeen lähettää, ei ehkä ole yhtä tärkeää kuin se, koska vastaanottajan viimeistään on nähtävä viestisi. Jos tiedotat nettikaupan juhannusmekoista, se on tehtävä hyvissä ajoin, jotta ostaja ehtii nähdä tarjouksen, tehdä ostopäätöksen ja saada tuotteen juhannukseksi. Tilaajia on analysoitava saadakseen selville, mihin aikaan vuorokaudesta vastaanottaja on vastaanottavaisin. Vastaanottavaisuus vaihtelee kaikissa ryhmissä.    

Mietityttääkö jokin asia? Ota yhteyttä, niin autamme sinut alkuun uutiskirjeiden lähettämisessä. 

 

Ajankohtaista