Tips när man skall välja reklambilder

När vi möter kunder och skall sätta ihop t.ex. en hemsida eller ett nyhetsbrev så är det vanligt att kunden säger att de inte har några passande eller fina bilder. Det har vi full förståelse för eftersom folk allmänt har höga krav på bilder idag. Det är få företagare som har tid och kunskap att samtidigt som han utför sitt arbete hinner fotografera sina verk och sedan retuschera bilderna.

Därför är det tur att vi har så bra bildbanker på internet idag. Reklam handlar oftast om att hitta en bra bild och att kombinera den med en bra text för att framföra ett klart budskap. Bildbanksbilder funkar bra att använda i marknadsföringssyfte som annonser, banners, sociala medier, broschyrer mm.

Här nedan har vi plockat ihop några tips från Slideshare som kan vara till hjälp när man tänker använda sig av bilder från bildbanker i reklam syfte:

Välj textvänliga bilder

Ofta vill man skriva egen text på sina bilder. Välj därför bilder som har ett litet utrymme för texter(idellt från vänster till höger). Nedan ser du ett bra exempel till höger och ett dåligt exempel till vänster. 

Naturligt vinner alltid

Alla har vi sett dessa typiska bilder på handskakningar och lyckliga människor springande på ängar. När man väljer bildbanksbilder så är det alltid bra att tänkta på att bilden skall vara naturlig. Se upp för onaturligt poserande och onaturliga situation som bilden nedan till höger är ett exempel på. 

Välj bilder för och enligt din målgrupp

När du väljer bilder så tänk också på att bilden skall tala till din målgrupp. 

Välj relevanta bilder

Om ni säger er vara ett högteklogoliskt företag så är det inte relevant att ha bilder på gammal teknik eller om ni som företag vill förmedla en pulserande storstadskänsla så är bilden nedan till vänster inget man förknippar med det.

Källa och fler tips på Slideshare.net

Aktuellt