Hur kommunicera med ditt företag på webben?

En artikelserie i fyra delar med tips och idéer om hur man kan förbättra sin internetkommunikation och vad man kan tänka på för att synas bättre på internet.

 

Del 1. Förbättra ditt innehåll nå fler - och rätt kunder

Olika medier och hemsidor tillåter olika mängd information men det viktigaste är inte mängden eller längden utan vad du säger och förmedlar med ditt budskap. En kort filmsnutt över företagets verksamhet kan vara lika bra både med eller utan tal.
Se över dina kanaler på internet så som hemsida, kontaktsidor, profiler i sociala medier med mera. Är texten läsvänlig och sökmotoroptimerad och är bilderna attraktiva?

Genom att sökmotoroptimera(SEO) ditt innehåll hittar fler, och rätt personer till din hemsida. Vilket leder till fler affärer. Att sökmotoroptimera befintlig text betyder att man går igenom texten och förbättrar val av ord och meningsuppbyggnad. Det kan man antingen göra själv eller välja att anlita en van webbskribent.

Själva tekniken bakom din hemsida väger sällan lika stort som innehållet du vill förmedla. På små hemsidor är tekniken bara en mindre del av upplevelsen. Besökaren kommer inte stanna längre på din hemsida trots ny teknik och layout om det inte finns något att läsa eller se på. Däremot så är det klart att modern teknik och intressant innehåll tillsammans lämnar en proffsig känsla efter sig.

 

Tips på fräscht innehåll:

Relevant och tydlig text
Förklara så att kunden förstår. Svåra fackord och avancerade lösningar imponerar oftast bara på dina konkurrenter men säljer sällan till Matti Meikäläinen.

Sökmotoroptimera
Se över dina befintliga texter och se vad som kan förbättras för att öka placeringarna i sökmotorer. Det lönar sig verkligen! Finns du inte i toppen på Googles sökresultat så är du inte med i gamet. 

Väck nyfikenhet
Dela med dig av tips och nyheter inom företaget. Ibland kan man också använda sig av s.k. cliffhanger för att få samma besökare att komma tillbaka igen för att läsa vidare.

Var lagom rolig
Skämt och skojigheter passar sig i vissa situationer och i andra inte.  Tänk på att för mycket emojis och skämt ibland kan uppfattas som omoget eller oseriöst. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Tel. 050 38 222 99

 

 

 

 

 

 

 

Aktuellt