Del 2 Vilka sociala koder gäller?

En artikelserie i fyra delar med tips och idéer om hur man kan förbättra sin internetkommunikation och vad man kan tänka på för att synas bättre på internet.

Trender kommer och går gällande sociala medier. Men något revolutionerade inom sociala medier lär inte hända på en tid. Vi har redan tagit de största steget, att gå över till det digitala. Utvecklingen är inte längre så stor som när vi först gav oss in i den outforskade världen med sociala medier. Nu handlar det mer om att utveckla strategier för och utnyttja de nätverk man väljer att vara aktiv på.

 

Våra fem största sociala medier idag är Instagram, Facebook, Twitter, Youtube och LinkedIn.
Både för små och stora företag kan aktivitet på fem sociala medier låta mycket. Välj därför vilka nätverk du kommer satsa på. För lite aktivitet här och där med några uppdateringar i året kommer aldrig att löna sig.

Sociala medier kostar både tid och pengar precis som annan marknadsföring och för att du inte ska arbeta i onödan bör du ha en strategi för vad du vill få ut av sociala medier – fler kunder torde vara det främsta målet. Förutom att få fler kunder är också sociala medier en tilläggstjänst för redan befintliga k under.

 

Värt att tänka på gällande sociala medier:

1. Vem är publiken?

Vad är dina kunder och följare intresserade av? Vad är det som gör att de anstränger sig för att trycka på gilla-knappen eller skrival en kommentar? Vem är publiken på Linkedin vs Instagram? Ställ dig dessa frågor och fundera en stund så kommer resten av arbetet blir mycket lättare att planera och genomföra.

Man får dela och skriva inlägg som inte alltid stämmer överens med verkligheten om det faller dina följare i smaken. Det gjorde ju bilverkstäder redan på 80-talet. Hur många exklusiva sportbilar med glamourmodeller tror ni per år rullar in för service till den lokala bilverkstaden i byn? Ändå gillar kunderna att man får hem den årliga almanackan från verkstaden.

 

2. Flera inblandade ger ett varierade flöde

Ofta läggs allt arbete med sociala medier på en person inom företaget. Eftersom kanalerna skall uppdateras ofta så blir det lätt enformigt och förutsägbart om allt innehåll göra av en och samma person. Det samma gäller inom enmansföretag. Enmansföretag skall vara personliga men lämna det privata utanför. Att ha en person som administrerar sociala medier är bra för strukturen men låt fler personer inom företaget, gärna med varierande bakgrunder och uppgifter att komma med innehåll till olika kanaler. Det ger varierande innehåll och kan ge dig infallsvinklar du själv inte hade tänkt på.

 

3. Välj upplägg efter kanal

Välj olika upplägg på olika kanaler. Budskapet kan vara det samma men upplägget måste variera. Att autoposta från Instagram till LinkedIn kommer genomskådas snabbt och då anstränger sig inte heller följarna att gilla eller kommentera.

Macbooken du säljer kan intressera både dottern och pappan i en familj men de kommer lockas till produktköp genom helt olika marknadsföring.

 

4. Prova på. Analysera. Mixa.

Prova på olika kanaler och se vad som passar er både tidsmässigt och ekonomiskt. Testa dig fram med olika sorters material som text, bild, ljud och video. Motsvarar följarna i verkligheten de som du analyserade dig fram när ni planerade?(Punkt 1 vem är publiken?) Det är inte ovanligt att man valt en målgrupp och en strategi för den och att verkligheten senare visar att följarna inte stämmer in på denna målgrupp.

 

5.  Mingla runt och lämna visitkort

Just det. Det heter ju SOCIALA medier. Använd kanalen till att lyssna, diskutera och engagera. Svara alltid öppet på kommenterar och visa att ditt varumärke är mänskligt. Om någon kritiserar ert företag gäller det att snabbt svara öppet och visa att fel är mänskligt och att den inte sitter en robot bakom era inlägg.

Var trevlig och mingla runt på och lämna små avtryck bland dina följare, samarbetspartners och företag inom din bransch.

 

6.  Väl planerat, hälften vunnet

Gör en plan och en budget års- eller halvårsvis för engagemang och marknadsföring på sociala medier.  Har man kommit så långt så är största jobbet redan gjort. Att följa en plan är mycket lättare än att varje vecka stressas av att man också borde hinna uppdatera de sociala medierna. Följ planen och utvärdera behovet och gör ändringar när det behövs.

Text: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Tel. 050 38 222 99

Aktuellt