Del 3. Underhåll och serviceavtal

En artikelserie i fyra delar med tips och idéer om hur man kan förbättra sin internetkommunikation och vad man kan tänka på för att synas bättre på internet.

Hur skall man underhålla sina kanaler för att få gillare och besökare samt att få dessa att återvända till sidan? Det är bra att ha uppdateringar som följer ett mönster varvat med oväntade uppdateringar. Uppdateringar som följer mönster t.ex. att varje fredag presenteras veckans kund/jobb gör det enkelt för dig att veta vad som skall göras när och kunderna vet vad som kommer från dina kanaler. Däremellan fyller du på med oväntade uppdateringar och delar inlägg av andra. Sånt som besökaren inte kan förutspå. Det ger sidan ett mångfald.

 

Hur ofta skall man uppdatera? Det beror lite på typ av varumärke samt hur många gillare eller besökare sidan har. Om kunderna ställer frågor eller skriver inlägg så skall man svara så snabbt som möjligt. Det var därför kunden tog kontakt på sociala medier – för att snabbt få ett svar.

 

På sociala medier kan man lättare uppdatera med kortare inlägg och delade länkar medan många vill att hemsidan är företagets egen och att man uppdaterar med endast företagsrelaterade inlägg och nyheter. För att hålla liv i hemsidan är det bra att man har någon form av nyhetssida eller t.ex. skriver blogg. Då vet besökaren var de skall leta efter aktuellt material.

 

Tekniken får inte vara ett hinder för att uppdatera hemsidan eller sociala medier. Man skall inte behöva vara IT-ingenjör för att kunna skriva ett nyhetsinlägg eller ändra kontaktuppgifterna på sin hemsida. Om fallet är så, byt plattform för hemsida till någon användarvänligare. Om det är krångligt att uppdatera drar man automatiskt sig från att göra det.

Serviceavtal, vad är det?

Idag finns tjänster att köpa för att låta andra uppdatera ens kanaler. Hos oss kallar vi tjänsten ”Serviceavtal”.  Många mindre företag säger ofta att ”inte händer det något speciellt hos oss varje vecka”. Nej knappast något ”speciellt” som byte av affärslokaler eller VD. Men det är ju de vardagliga sakerna som gör ert företag trovärdigt och levande. Vad har ni gjort för arbeten senaste veckan? Det är mycket goda referenser att sätta ut på hemsidan och Facebook.  

Vi säljer serviceavtal både för hemsidor och sociala medier. Det betyder att vi enligt en plan och strategi uppdaterar era kanaler t.ex. en gång i månaden eller i veckan. Inför varje uppdatering så tar vi kontakt och diskuterar vad som hänt sen sist och vad som är på kommande. Vi uppdaterar sen kanalerna åt dig å du slipper det bekymret. Serviceavtal görs utifrån kundens behov och målsättning. Man diskuterar sig fram till vilka kanaler som berörs och hur ofta som dessa skall uppdateras. 
 

Text: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Tel. 050 38 222 99

 

Denna artikel är en del av serien "Hur kommunicera med ditt företag på webben?"

Läs också de andra artiklarna:

Del 1. Förbättra ditt innehåll nå fler - och rätt kunder 

Del 2. Vilka sociala koder gäller?

Aktuellt